tirsdag 27. oktober 2009

Medad














Mêdad Radmer begynte å male i tidlig ungdom. Mêdad utstillinger av sine surrealistiske malerier i 80åra var en solid plattform for hans kunstneriske debut. En periode med et malerisk studie av tanken hans som sveva mellom meningsløst og meningsfylt. De fleste av hans malerier hadde historier som ofte ble beskrevet som surrealistisk. Tidlig på 90talet da han bodde i Amerika, ble han neorealist . Han utviklet en teknikk slik at lysstyrken på farger og skarphet i kantene forbedrer renhet og klarhet i faget som vanligvis svært enkel. Det er en "on going" kamp mellom det virkelige og uvirkelige i hans kunst . Overdrivelse av størrelse og former, og farger og lys og skygge. I dag bor og arbeider Mêdad i Europa og USA, men det meste i København.

5 kommentarer:

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Skikkelig gøy å bli kjent med, for meg, nye kunstnere. Georgia O´Keeffe kjenner jeg fra før. Hun var representert i den læreboka jeg underviste etter for et par år siden, men de andre har jeg faktisk aldri hørt om.Dette blir spennende!
Takk skal du ha!

Mine Blomster sa...

Du kommer med nye kunstnere for meg og... Så spennende å lese og se... Lærerik vinter for oss blomster elskere.. Ser frem til neste kunstner :O)
Lager du bilder selv??
Ha en fin kveld
Birgitte

Thusnelda sa...

Takk for kommentarer, veldig kjekt att dokke likte å bli litt kjent med desse "nye". Ja , eg lager bilder sjølv, og har denne veka tatt fram maling og pensler etter lang lang pause. Må ha ånd over meg elles går det ikkje. Trudde aldrig eg skulle få lyst å male meir, men no er eg i gang.

Mia sa...

Dette var kunst helt i min smak. Liker så godt surrealister. Kunde godt ha tenkt meg en av disse hjemme på veggen.Fint initiativ att lære mig mer, det trenger jeg :)

AnnA sa...

Hej!
Vad kul att du skriver om konst!
Och du, sätt igång nu med din egen produktion, så kanske du kan inspirera andra, (som mig...)
hälsn
AnnA